Jika sesuatu ditakdir menjadi milik kita, berbekal usaha yang Cuma sedikit, sudah mampu diraih dengan mudah.

Namun, jika sesuatu itu bukanlah ditakdirkan menjadi milik kita, perancangan paling besar yang kita lakukan pun tidak mampu menandingi takdir Ilahi, sudah pasti kita tidak akan bisa memilikinya.

Segala yang ada di dunia ini adalah milik Allah. Dan apa yang Allah Karuniakan kepada kita, itulah rezeki kita dariNya. Bersyukurlah.

Jangan bersedih apa yang bukan menjadi milik kita. Allah tidak mengizinkannya kerana Allah tahu kita berhak memiliki yang lain. Allah sedang menilai kesabaran kita dan jika kita bersabar tentunya ada anugerah dariNya buat kita.

Terkadang cinta yang menginap di hati manusia juga suatu ujian. Dihadirkan perasaan itu dan pula dijauhkan dari mendapatkannya. Percayalah bahawa jika sesuatu yang ditakdirkan betul-betul untuk kita, sesulit apa pun, dia akan kembali kepada kita. Begitu juga lah sebaliknya.

Advertisement

“Tidak sekali-kali akan menimpa Kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah Pelindung kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jugalah hendaknya orang yang beriman bertawakal. (Surah al-Taubah 9: 51).”

Jadi PERCAYALAH dan YAKIN bahwa Takdir Allah itu Indah… ^_^